Tuplatimantti

Palvelumuotoilua ohjaa muotoiluprosessi, jota kutsutaan tuplatimantiksi. Nimitys tulee tavasta kuvata prosessia kahden timantin muodossa, jotka kuvastavat tiedon määrän kasvua ja tiivistymistä. Tuplatimantti ei kerro mitään muotoiluprojektin osallistujista, tavoitteista, kohteesta, työkaluista, aikataulusta tai menetelmistä. Se kuvaa kuitenkin yksinkertaisesti projektin etenemistä ja vaiheita.


Tutki ja kartoita 

Ensimmäinen tutkimisen ja kartoittamisen vaihe lähtee liikkeelle yleensä geneerisestä ongelmasta. Havaitaan, että kenkä puristaa jostain kohtaa. Tässä vaiheessa projektille lähdetään hakemaan raameja ja suunnitelmaa. On myös tärkeää määrittää, mitä konkreettista palvelumuotoiluprojektissa mitataan, sillä ilman mittausta ei voida tietää muotoilun vaikutuksia tai onko tavoitteet saavutettu. 

Kun projektilla on raamit, voidaan kartoittaa, minkälaista tietoa tarvitaan asiakkaasta ja minkälaisia työkaluja tarvitaan tiedonkeruuseen. Tietoakaan ei kerätä umpimähkään, vaan suunnitellaan ja analysoidaan minkälaista tietoa kyseinen projekti tarvitsee, jotta sitä voidaan viedä suunnitelman mukaisesti eteenpäin. Tämän jälkeen laitetaan kädet syvälle saveen ja lähdetään keräämään tarvittavaa tietoa ja kokemuksia. Timantin ensimmäinen vaihe kuvaakin tiedon kasvavaa määrää. 

Ymmärrä ja määrittele

Ymmärryksen ja määrittelyn vaiheessa tavoitteena on löytää valtavasta tietomassasta se oleellinen. Timantin muoto tässä vaiheessa kuvataankin tiedon vähenemistä. Tärkeää on löytää oleellinen tieto asiakkaista, jotta ymmärrys heistä voidaan tiivistää asiakaspersoonan muotoon. Lisäksi geneerisestä ongelmasta on muotoutunut tarkemmin määritelty ongelma ratkaistavaksi. 

Kehitä ja ideoi

Kun edelliseen vaiheen myötä tiedämme, mistä kohtaa kenkä oikein puristaa, voidaan lähteä innovoimaan ratkaisua. Kehittämisen ja ideoinnin vaiheen aikana tavoitteena on tuottaa mahdollisimman paljon ratkaisuvaihtoehtoja. Tärkeää onkin opetella innovoimaan ja ideoimaan ilman pelkoa tyrmäämisestä, sillä yleensä parhaat ideat tarvitsevat hieman kaivelemista. On myös tärkeää muistaa, ettei tartuta ensimmäiseen hyvältä vaikuttavalta ideaan ja kuopataan kaikki muut: kun tarkoituksena on luoda jotain uutta, ratkaisu harvoin on se kaikista ilmeisin. 

Toimita ratkaisu

Kun edellisessä vaiheessa on ideoitu joukko ratkaisuja, on lopulta aika testata niitä asiakkailla sekä oikeissa käyttöympäristöissä ja -tilanteissa. Tähän vaiheeseen hyödynnetään erilaisia testausmenetelmiä ja kehitetään ideoita eteenpäin saadun palautteen perusteella. Epäonnistumiset auttavat ymmärtämään, mitkä ideoista toimivat käytännössä ja mitkä eivät. Kuten timantin muotokin sen jo kertoo, tässä vaiheessa karsitaan taas määrästä ja panostetaan sen sijaan laatuun.  Lopulta parhaaksi hioutunut ratkaisu muotoutuu toteutettavaksi konseptiksi. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työkalu: Asiakaspersoona

Työkalu: Business Model Canvas