Työkalu: Asiakaspersoona
Asiakaspersoonat ovat ehdottomasti yksi palvelumuotoilun kiinnostavimmista työkaluista. Asiakaspersoonan tarkoituksena on luoda parempaa yhteysymmärrystä asiakkaasta sekä helpottaa kommunikointia. Persoonan avulla palveluntarjoaja pääsee kurkistamaan asiakkaan maailmaan ja katsomaan palvelua asiakkaan näkökulmasta.
Kerätystä tiedosta pyritään analysoimaan keskeisimmät ominaisuudet, joita yhdistelemällä syntyy asiakaspersoonia. On hyvä tiedostaa, että persoonalla pyritään kuvaamaan tyypillistä asiakasta, jolloin ääripäiden muotoilu persoonaksi ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Valmis asiakaspersoona kulkee mukana muotoiluprojektissa edustaen asiakkaan maailmaa ja pitäen huolen, että asiakas muistetaan huomioida kehittämisessä.
Asiakaspersoona ei ole satuhahmo
Asiakaspersoona on aina faktatietoon perustuva fiktiivinen hahmo. Persoonia varten kerätään monipuolisesti erilaista tietoa ja dataa asiakkaista ja on äärettömän tärkeää, että tämä tieto pohjautuu oikeasti oikeaan elämään ja asiakkaan näkökulmaan. Tietoa ja persoonaa ei siis voi keksiä noin vain omasta päästään.Kerätystä tiedosta pyritään analysoimaan keskeisimmät ominaisuudet, joita yhdistelemällä syntyy asiakaspersoonia. On hyvä tiedostaa, että persoonalla pyritään kuvaamaan tyypillistä asiakasta, jolloin ääripäiden muotoilu persoonaksi ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Valmis asiakaspersoona kulkee mukana muotoiluprojektissa edustaen asiakkaan maailmaa ja pitäen huolen, että asiakas muistetaan huomioida kehittämisessä.
Asiakaspersoona kuvaa asiakkaan maailmaa
Asiakaspersoona on siis organisaation työkalu ymmärtää asiakasta paremmin. Asiakaspersoona kertoo muun muassa asiakkaan toiveista, peloista, ongelmista, motivaatiosta ja tavoista. Niiden avulla päästään pelkkää pintaa syvemmälle. Asiakaspersoonalla voi olla taustalla paljonkin tarinaa tai ominaisuuksia ja siksi niistä tehdään POV eli point of view statement. Tämä kiteyttää muutamalla lauseella laiskallekin lukijalle persoonasta tärkeimmät asiat. POV kaava näyttää tältä:Käyttäjä + tarve + syvempi ymmärrys = POV
Kommentit
Lähetä kommentti