Näin onnistut asiakashaastatteluissa
Palvelumuotoilua ei ole ilman
asiakaslähtöisyyttä ja -ymmärrystä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että palvelun
tulisi aina vastata asiakkaan tarpeeseen tai ratkaista jokin hänen ongelmansa. Jotta
aito ongelma saadaan selville, tarvitaan tietoa asiakkaan maailmasta,
kokemuksista ja haasteista – tätä kutsutaan asiakasymmärrykseksi. Asiakashaastattelut
ovat helppo tapa lähteä liikkeelle asiakasymmärryksen kasvattamiseksi ja
toimivat myös hyvin etänä näin poikkeusaikana.
Luo haastattelulle runko
Haastattelua
varten kannattaa rakentaa haastattelurunko. Ennen kysymysten laatimista on parasta
pysähtyä miettimään, minkälaista tietoa haastattelusta halutaan saada. Suljetut
kysymykset eivät lähtökohtaisesti ole haastattelussa suositeltuja, sillä ne antavat
melko suppeaa tietoa ja tekevät haastattelusta helposti töksähtelevän. Avoimet
kysymykset antavat haastateltavalle tilaa muotoilla vastausta sekä
haastattelijalle mahdollisuuden esittää jatkokysymyksiä. Näin tilanteesta tulee
rennompi ja enemmän keskustelunomaisempi.
Muutama vinkki haastattelurungon laatijalle:
- Aloita haastattelu helpoilla lämmittelykysymyksillä ja johdata sitten haastateltavaa kohti syvällisempää keskustelua.
- Kysy miksi ja hae perusteluita, vaikka luulisitkin jo tietäväsi vastauksen. Älä siis oleta tietäväsi, mitä haastateltavasti ajattelee tai tuntee – saatat yllättyä vastauksista!
- Pyydä haastateltavia kertomaan tarinoita omasta elämästä. Kysellessäsi haastateltavilta heidän kokemuksiaan, yritä saada irti kertomus siitä, miten he ovat toimineet sen sijaan, että tyytyisit yleistason vastaukseen. Huomaa esimerkiksi ero ”Kerro viime kerrasta, kun käytit palvelua X.” tai ”Mitä kokemuksia sinulla on palvelusta X.”
- Älä johdattelen kysymyksiä. Kysymysten tulisi olla mahdollisimman neutraaleja.
- Mikäli mahdollista, testaa kysymykset etukäteen jollakulla, jotta tiedät niiden toimivan.
- Haastattelun kysymykset voi lähettää tarpeen vaatiessa asiakkaalle jo etukäteen.
Suunnittele toteutus ja valitse oikea ympäristö
Haastatteluissa
on monia vaihtoehtoja toteutukselle: voit haastatella asiakasta yksin tai
ryhmässä sekä toteuttaa haastattelun kasvotusten tai etäyhteydellä. Paikan päällä
tehdyssä haastattelussa etuna on se, että pelkkien vastausten sijaan saat
talteen myös haastateltavan kehonkielen merkit. Ideaalitilanteessa
haastattelua on tekemässä ainakin kaksi ihmistä: toinen keskittyy haastatteluun ja
toinen kirjaa vastauksia ylös. Suoritatpa haastattelua sitten yksin tai porukalla, suosittelen aina kuvaamaan
tilanteen. Tallenteeseen on helppo palata jälkikäteen.
Haastattelijan
kannattaa kiinnittää huomiota haastatteluympäristöön. Rauhallinen ja
miellyttävä ympäristö saa haastateltavan rentoutumaan ja ajatukset pois
arkikiireistä. Toisaalta myös liian steriili ja hiljainen ympäristö voi tuntua
ahdistavalta. Pohdi, missä haastateltavasi viihtyisi hyvin! Jos
haastattelutilanteeseen osallistuu haastattelijan lisäksi muita ihmisiä
(esimerkiksi kuvaaja tai kirjuri), kerro siitä asiakkaalle etukäteen, jottei
tilanne yllätä.
Suunnittele haastattelutilanne
Haastattelun
kesto olisi hyvä pitää alle tunnissa ja tämä on hyvä myös ilmoittaa
osallistujille etukäteen. Tieto kestosta rauhoittaa osallistujaa haastattelun
aikana, koska hän tietää milloin sen on suunniteltu päättyvän. Mitä tehokkaampi
haastattelu on, sitä todennäköisimmin haastateltava jaksaa keskittyä loppuun
asti. Jos pidät monta haastattelua peräkkäin, jätä itsellesi aikaa
haastatteluiden välille. Näin voit kirjata huomioitasi edellisestä
haastattelusta ylös heti tai pitää pienen tauon, eivätkä aikataulujen pienet
venymiset sotke koko loppupäivääsi.
Muutama
vinkki haastattelijalle:
- Valitse rauhallinen ja
miellyttävä haastatteluympäristö.
- Muista esitellä alussa
itsesi, mihin tuloksia käytetään ja kuinka saatua dataa käsitellään.
- Jos videoit
haastattelutilanteen, muista kysyä siihen haastateltavalta lupa.
- Älä seuraa
haastattelurunko sokeasti, anna keskustelun edetä luonnollisesti.
- Opi tunnistamaan paikat, joissa jatkokysymyksillä saat irti syvällisempää tietoa.
- Pyri kuulemaan myös se, mitä haastateltavasi jättää sanomatta.
- Älä pelkää hiljaisuutta.
Hiljaisuus jättää haastateltavalle tilaa ajatella sekä jatkaa vastaustaan.
- Kertaamalla saamiasi
vastauksia saat todennäköisesti vielä vähän enemmän irti haastateltavasta.
- Anna haastateltavalle
myös mahdollisuus vapaaseen sanaan.
- Muistuta haastateltavaa,
mistä sinut saa kiinni, jos hänelle tulee jälkikäteen mieleen vielä jotain
lisättävää.
- Haastatteluun
osallistuneille kannattaa asettaa joku motivaattori.
Haastattelut eivät kerro koko totuutta
Muista, että haastattelut ovat vain yksi työkalu monien joukossa. Vastaukset saattavat vääristyä, sillä ihmiset haluavat monesti näyttää haastattelutilanteessa vain parhaat puolet itsestään. Myös vastausten tulkintaan saatta vaikuttaa monet alitajunnan kepposet ja tulkitsijan omat näkökulmat. Haastattelut ovat siis oiva työkalu lähteä rakentamaan ymmärrystä helposti ja tehokkaasti, mutta kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta ne vaativat rinnalleen monesti myös muita työkaluja asiakasymmärryksen kasvattamiseksi.
Kommentit
Lähetä kommentti