Palvelumuotoilu luo arvoa kaikille
Palvelumuotoilu on parhaillaan voittoa
kaikille ja tässä tapauksessa voittajia löytyy jopa kolmesta suunnasta. Tiedätkin varmaan jo, että keskiössä on asiakas, mutta koska organisaatio tarvitsee myös henkilöstöä
sekä liiketoimintaa, täytyy palvelumuotoillessa
ottaa huomioon myös nämä seikat.
Henkilöstö luo arvoa asiakkaalle
Jos hetkeksi aikaa pysähdytään pohtimaan kaikista suosituimpia työnantajia, yhdistää kaikkia organisaatioita työntekijän tyytyväisyyteen panostaminen. Ajatellaan, että tyytyväinen työntekijä on motivoitunut työhönsä ja välittää aidosti onnistumisestaan. Työntekijän tyytyväisyys on yhtä monimutkainen kokonaisuus kuin asiakkaankin, mutta pääasiassa siihen ajatellaan vaikuttavan kolme päätekijää: työpaikan kulttuuri, fyysiset työtilat sekä ajankohtaiset laitteet ja teknologiat.![]() |
Asiakkaat arvostavat hyvää palvelua
Asiakaskokemuksen on povattu olevan suurin
kilpailuedun lähde jo vuonna 2020! Erinomainen ja ainulaatuinen asiakaskokemus ei
synny itsestään, mutta toisaalta sitä ei myöskään voi kopioida. Asiakaskokemuksessa
kyse ei ole pelkästään hyvästä rajapinnan asiakaspalvelusta, vaan oikeastaan
koko organisaation toiminnasta, joka kulminoituu asiakaskokemukseen.
Perinteinen palvelukehitys helposti uskoo ymmärtävänsä asiakkaan tarpeet ja kehittää valmiin ratkaisun markkinoille. Sanotaan kuitenkin, että viidestä uudesta palvelusta kuitenkin jopa neljä epäonnistuu tällä tavoin kehittämällä. Palvelumuotoilu on asiakaslähtöistä eli kehittää ratkaisuja asiakkaan aitoon tarpeeseen. Muotoilun menetelmät varmistavat myös sen, että asiakas pysyy mukana koko kehitysprojektin ajan ja pääsee vaikuttamaan lopputulokseen.
Bain & Companyn tutkimustulokset
osoittavat sen, kuinka kipeästi tarvitsemme asiakaslähtöistä kehittämistä: 80% tutkimukseen osallistuneista organisaatioista uskoo tuottavansa erinomaisia asiakaskokemuksia, kun vain 8% asiakkaista
on heidän kanssaan samaa mieltä. Lisää mielenkiintoisia tutkimustuloksia löydät
esimerkiksi täältä.
Tyytyväisyys tuottaa tulosta
Puhuin alussa palvelumuotoilun hyötyjen
jakautuvan kolmeen suuntaan. Nyt viimeistään ymmärtänet, mitä tarkoitan.
Tyytyväinen työntekijä pitää huolta asiakkaan tyytyväisyydestä ja tyytyväinen
asiakas palaa hyvän palvelun pariin. Hyvä palvelu ei ainoastaan tuo rahaa
taloon, vaan synnyttää pitkäaikaisia ja lojaaleja asiakassuhteita. Jokainen on
varmaan tietoinen, että uuden asiakkaan hankinta on monta kertaa kalliimpaa,
kun nykyisen pitäminen. Jos kaikki menee kuin Strömsössä tai kirjoissa
konsanaan, muotoilu tuottaa myös muun muassa organisaatiolle
asiakaskokemuksesta kestävää kilpailuetua, parantaa brändin mainetta sekä lisää
innovatiivisuutta organisaatiossa.
Kommentit
Lähetä kommentti